Etický kódex mediátora

Preambula

 
Etický kódex mediátora (ďalej len kódex) stanovuje požiadavky kladené na profesionálny a morálny kredit vykonávateľa mediácie ako jedného z najefektívnejších alternatívnych prostriedkov riešenia konfliktov a sporov. Poslanie mediátora, ako profesionálne vyškoleného sprostredkovateľa pre ukončenie sporu alebo konfliktu, zapísaného v Registri mediátorov Ministerstva spravodlivosti SR, je pomôcť tomuto procesu všetkými prostriedkami, ktoré sú v súlade s právom, morálkou a dobrými mravmi. Jeho výsledkom je vyriešenie konfliktnej situácie a jej potvrdenie formou mimosúdnej dohody.
 
 

Článok 1

Vzťah mediátora k stranám sporu

 
Povinnosťou mediátora pred začatím procesu mediácie je poučiť strany o:
  •  dobrovoľnosti ich účasti,
  •  možnosti v ktorejkoľvek fáze mediáciu prerušiť, resp. ukončiť,
  •  skutočnosti, že finálne riešenie spočíva v slobodnej vôli zúčastnených  strán,
  •  odplatnosti služby mediátora na základe dohody,
  •  úlohe mediátora, ktorá nespočíva v rozhodovaní, ale v riadení procesu,  ktorý by mal dospieť k uzatvoreniu  dohody,
  •  o dôvernosti celého procesu.
 

Článok 2

Vedenie procesu mediácie

 
Proces mediácie spočíva na nasledovných zásadách, ktorými sa mediátor riadi:
  •  nestranne vedie rokovanie za účasti oboch strán sporu, alebo za účasti  ich právnych zástupcov, prípadne s  každou stranou zvlášť,
  •  vedie strany k tomu, aby dobrovoľne prevzali zodpovednosť za riešenie  sporu,
  •  koncipuje návrh mediačnej dohody, ak túto úlohu neprevzali samotné  strany sporu,
  •  zvažuje svoje zásahy v každej fáze procesu mediácie,
  •  je nestranný a objektívny, vytvára pre obe strany rovnaké podmienky,
  •  vytvára pozitívnu atmosféru a ovzdušie vzájomnej dôvery,
  •  v prípade, že rokuje s každou stranou zvlášť, tlmočí získané poznatky  len po súhlase dotknutej strany,
  •  mediátor zachováva mlčanlivosť o faktoch zistených pred, počas a po  mediácii od sporových strán s výnimkou  prípadov, keď ho zákon tejto  mlčanlivosti zbavuje.
 

Článok 3

Vzájomné vzťahy medzi mediátormi

 
Mediátor:
  •  nevstupuje do mediovaného sporu a nezasahuje do sporu mediovaného  iným mediátorom,
  •  verejne neprejavuje kritiku voči vedeniu mediácie iným mediátorom a  voči dohodám iných mediátorov.
 

Článok 4

Záväzky mediátora k profesii

 
Mediátor:
  •  sa prezentuje kvalitným výkonom svojho povolania, pričom pri reklame a  získavaní klientov zachováva jej  primeranosť a musí vychádzať z  pravdivých skutočností o osobe a výsledkoch práce mediátora,
  •  sa priebežne vzdeláva a skvalitňuje svoje mediačné zručnosti,
  •  by mal pri každej príležitosti zvážiť, či je kompetentný mediovať  konkrétny prípad, ak jeho  praktické  skúsenosti, alebo výcvik nesúvisia  s  mediovaným sporom,
  • môže svoje skúsenosti mediátora plne využívať ako účastník rôznych profesionálnych združení, spolkov, mediátorov zameraných na skvalitnenie práce mediátorov a zlepšenie výsledkov mediácie, jej propagácie medzi laickou verejnosťou.